EPAs ondersteunen bij een soepele transitie van student naar dierenarts

woensdag 30 september 2020

Veel dierenartsen hebben last van werk gerelateerde stress en burn-outklachten. Daardoor verlaten zij de kliniek, vaak al een paar jaar na het afstuderen. Door EPAs te introduceren, kunnen we mogelijk bijdragen aan het verminderen van werk gerelateerde stress en helpen we jonge dierenartsen om goed te landen in het werkveld.

ROBERT FAVIER

De overgang van student diergeneeskunde naar werkende dierenarts wordt door velen gezien als een stressvolle periode. Als ervaren dierenartsen is het onze taak om onze onlangs afgestudeerde collega’s te helpen met deze overgang. Hen te helpen hun zelfvertrouwen verder op te bouwen, hen te begeleiden als ze onzeker zijn en hen ruimte te geven om hulp te kunnen vragen. Met dit in gedachten is een handig hulpmiddel ontwikkeld dat kan helpen om de overgang van student naar werkende dierenarts te ondersteunen, maar ook daarna – Entrustable Professional Activities (of vaardigheidsbewijzen).

Een EPA kan worden gedefinieerd als een bepaalde hoeveelheid professioneel werk (kennis en vaardigheden die in de praktijk worden toegepast) waarbij er diverse competentiedomeinen geïntegreerd zijn. De betreffende activiteiten worden volledig aan een kandidaat toevertrouwd zodra zij/hij heeft laten zien dat de benodigde competentie om deze activiteiten uit te voeren zonder supervisie aanwezig is.

In samenwerking met de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht is er een kleinschalig onderzoek uitgevoerd onder 14 dierenartsen die recentelijk (< 2,5 jaar) zijn afgestudeerd. De resultaten van dit onderzoek suggereren dat EPAs helpen met het aanbrengen van een betere balans tussen werk en privé, werk gerelateerde stress verminderen en ondersteuning bieden aan de verdere professionele ontwikkeling als dierenarts.

Robert Favier DVM, PhD en programmadirecteur van de IVC Evidensia Academy, is op dit moment bezig met een tweede PhD-project waarin de focus ligt op het optimaliseren van leren door middel van feedback van studenten en dierenartsen in het veterinaire onderwijs- en werkveld.